27.09.2017

Novac Nišlija dodeljen medijima bliskim vlastima

Od 20,5 miliona dinara, koliko je Grad Niš ove godine dodeljivao medijima za projektno sufinansiranje, skoro 15 miliona dobila su četiri medija bliska SNS-u, kao i nekoliko preduzetničkih firmi čiji su vlasnici zaposleni u jednom od tih medija.

Autor: Marija Vučić

Konkursna komisija ocenjivala je 62 pristigla projekta, a novac su dobila 22. Najveći deo tog kolača, međutim, pripao je medijima koji su u izveštaju Vladinog Saveta za borbu protiv korupcije ocenjivani kao bliski vlastima – medijima u vlasništvu porodica Radomirović i Gašić.

Najviše novca pripalo je Niškoj televiziji – čak 3,7 miliona dinara (od maksimalno moguća četiri miliona) za projekat „Multikulturalnost i duhovno blago Jugoistočne Srbije kao most zajedništva“, za koji je konkursna komisija navela da je „jedan od boljih“.

Niška televizija je, inače, u vlasništvu konzorcijuma koji čine Narodne novine, koje poseduje porodica Vidosava Radomirovića (u izveštaju Saveta ocenjena kao „bliska svim vlastima“) i Slađana Ostojić, direktorka TV Zona plus, čiji je vlasnik sin funkcionera SNS-a Bratislava Gašića.

Upravo je TV Zona plus dobila 3,4 miliona dinara za projekat „Moj stav (ne) Slažem se“ za koji je komisija takođe konstatovala da je „odlično napisan i jedan od najkvalitetnijih na konkursu“. Još 400.000 dinara dobio je i njihov portal za projekat „Korak u mojim cipelama“.

Dva i po miliona pripalo je firmi „Kopernikus systems d.o.o.“, u vlasništvu porodice Zvezdana Milovanovića, inače poverenika Srpske napredne stranke za Niš, u čijem je vlasništvu TV Kopernikus.

RTV Belle Amie, čiji je vlasnik Vidosav Radomirović, ove godine nije dobila novac, kao ni portal tog medija, a novac nisu dobile ni Narodne novine, jer je „izdavač medija prekoračio zakonsku gornju granicu de minimis državne pomoći, te ovaj projekat nije razmatran“, odnosno tokom protekle tri godine su već dobili 23 miliona dinara iz budžeta.

Ipak, po 1,1 milion dinara dobile su tri preduzetničke firme čiji su vlasnici zaposleni na TV Belle Amie. Sve tri su registrovane u roku od nedelju dana tokom maja 2016. godine kao preduzetničke agencije za proizvodnju kinematografskih dela, audio-vizuelnih proizvoda i televizijskog programa.

Pošto nije mogao sa Narodnim novinama, Radomirović je na konkursu učestvovao sa agencijom „Vidosav Radomirović PR Agencija za izdavačku delatnost Narodne novine plus“. Za projekat „Niš ponovo postaje privredni centar“ građani će izdvojiti 1,5 miliona dinara, a komisija je ovaj novac dodelila uz konstataciju da je „projekat zanimljiv, mada nema mnogo novih medijskih sadržaja“.

Svi ostali projekti (njih 15) podržani su iznosima u rasponu od 130.000 do 900.000 dinara.

Najavljene krivične prijave

Jedan od medija koji je aplicirao sa tri projekta, a nijedan nije odobren, jeste lokalni City radio. Iz tog medija su saopštili da su „zgroženi skandaloznim rezultatima konkursa u kome je novac bezočno i bahato dodeljen medijima u rukama vladajuće stranke ili bliskim vladajućoj stranci, kao i njihovim sitnim poslušnicima“.

„Iako je City radio na konkursu imao tri ozbiljna projekta, i pored toga što je u očima lokalne zajednice prepoznat kao društveno odgovoran medij koji je realizovao stotine značajnih projekata u javnom interesu, u ovoj raspodeli nije vrednovan ni jednim jedinim dinarom. Zanimljivo je da ni Južne vesti, koje slove za najuticajniji nezavisni medij u gradu, takođe za realizaciju svog projekta nisu dobile ništa“, navode sa ovog radija.

Oni dodaju da, iako mediji u rukama porodice Radomirović formalno nisu mogli da učestvuju na konkursu zbog „de minimisa“, to ih nije sprečilo da „preko privatnih produkcija apliciraju i dobiju milionska sredstva“.

„Zbog svega ovoga, City radio će protiv svih članova komisije, protiv gradonačelnika Niša, načelnika Gradske uprave i načelnika Sekretarijata za kulturu i informisanje podneti krivične prijave za zloupotrebu položaja, trgovinu uticajem, sumnju u koruptivno delovanje, konflikt interesa i pokušaj ekonomskog ubijanja medija koji nisu u direktnoj službi vladajuće stranke“, navode oni.

Na informaciju da će i protiv njega, između ostalih, biti podneta krivična prijava, načelnik Sekretarijata za kulturu i informisanje Grada Niša Nebojša Stevanović odgovara: „Pa dobro, bože moj“.

„Nemam nikakav komentar na te optužbe. Mislim da one nisu na mestu. Komisija je ta koja je odlučivala. Na članovima komisije je da to odrede, oni su vrednovali projekte i odlučili kome će dodeliti novac i koliko“, kaže Stevanović.

On dodaje i da „članove komisije nije ni video“, te da Grad i Sekretarijat za kulturu „nemaju ništa“ s time kako se ove godine dodeljivao novac za sufinansiranje medijskih projekata u javnom interesu.

„Ko gubi, ima pravo da se ljuti“

Predsednik komisije koja je odlučivala o dodeli novca Zoran Veličković tvrdi da komisiju nije interesovalo koji medij aplicira, već su ocenjivali kvalitet projekata. Ispostavilo se, prema njegovim rečima, da su najkvalitetniji projekti pristigli upravo od medija koji su dobili milionske iznose.

„Prvo, svako ko gubi ima pravo da se ljuti. Drugo, kada lokalna samouprava opredeli 20,5 miliona dinara, a vi imate 62 projekta, šta god da uradite, neki će biti nezadovoljni. Treća stvar, odgovorno tvrdim da me niko nije zvao da urgira za bilo koji medij, osim što sam imao par poziva vlasnika medija koji se sada bune da njihovi projekti prođu po svaku cenu“, tvrdi Veličković.

Komisija, kaže, za svaki projekat ima evaluacioni list na kome se vidi kako je cenjen i bodovan.

„Za svaki projekat možemo da sednemo sa svima koji su nezadovoljni, da pogledamo projekat i evaluacioni list. Svuda gde smo pogrešili, spreman sam da snosimo posledice. A tvrdim da nigde nismo pogrešili“, navodi Veličković.

Oni koji su nezadovoljni na raspolaganju imaju još jednu opciju – da u roku od 30 dana podnesu tužbu Upravnom sudu u Beogradu protiv odluke konkursne komisije.

Ovaj tekst nastao je u okviru projekta „Javni novac za javni interes“, koji sprovode BIRN, NUNS i SĆF, a finansira Evropska unija. Stavovi izrečeni u ovom tekstu predstavljaju stavove autora i ne odslikavaju stavove EU.