27.12.2017

Pozovi V. radi deobe novca za medije

Vladimir Jovanović, rekorder za ovu godinu po broju komisija (16) u vojvođanskim gradovima u kojima se odlučivalo o novcu za medijske projekte, istovremeno je za svoju firmu inkasirao osam miliona. Komisije u kojima je on bio dodelile su portalu Srbija danas, suvlasniku Novosadske televizije, u kojoj je bio zaposlen, blizu šest miliona dinara, a samoj NT još milion dinara

Autor: Denis Kolundžija

U minuloj godini konačno je umro mit o vojvođanskom bogatstvu različitosti. Niko za to nije toliko zvanično zaslužan koliko čelnici lokalnih samouprava u Vojvodini koji su se svojski potrudili da komisije na ovogodišnjim medijskim konkursima po svom sastavu gotovo liče jedna na drugu.

Jedni te isti ljudi, kao da su bogomdani, širom Vojvodine ocenjivali su projekte kojima je namenjeno sufinansiranje iz lokalnih budžeta. A pritom, nije da su uvek bili baš skroz nepristrasni.

Vladimir Jovanović, šampionski

Komisijama koje su predlagale liste projekata za sufinansiranje javnim novcem zameralo se štošta – i da su novac dodeljivale tabloidima koji svakodnevno krše novinarski kodeks, ili su pak milionima obasipale novopokrenute portale s imaginarnim novinarima, pa do toga da su članovi komisija bili, hm, blagonakloni prema medijima/ njihovim vlasnicima sa kojima su povezani.

A prave adrese za kritike zapravo su predsednici opština i gradonačelnici, koji, svojevoljno ili ne, sastav lokalne stručne komisije za vrednovanje projekata nisu mogli da zamisle bez tri ne preterano poznata medijska udruženja, ali, očito, ni bez tri iskusna člana komisije.

Po članstvima u tzv. medijskim komisijama apsolutni šampion u 2017. godini je Vladimir Jovanović koji je uglavnom kao predstavnik Udruženje turističkih novinara i pisaca u turizmu Srbije (FIJET Srbija, osnovano 2012) učestvovao u raspodeli para u čak 16 lokalnih samouprava, što je više od trećine lokalnih samouprava u Vojvodini koje su sprovele konkurs.

Nakon priličnog staža u Novosadskoj televiziji, Jovanović je ove godine napustio tu kuću da bi se posvetio Media info centru, firmi koju je osnovao početkom ove godine, ali koja je na četiri konkursa u 2017. već uspela da inkasira osam miliona

Uz to, Jovanović je bio član konkursne komisije Pokrajinskog sekretarijata za kulturu, javno informisanje i odnose s verskim zajednicama, kao i one u Beogradu, čiji je predlog izazvao burne reakcije u javnosti.

(Pošto, prema dokumentaciji kojom raspolaže Cenzolovka, zvanični predlagači članova nisu navedeni u svakom rešenju o formiranju konkursnih komisija, nije isključeno da je FIJET čak imao više predstavnika od legendarne Asocijacije elektronskih medija Vojvodine koja je sudelovala u deobi novca u 21 lokalnoj samoupravi.)

Nakon priličnog staža u Novosadskoj televiziji, Jovanović je ove godine napustio tu kuću da bi se, kako saznajemo, potpuno posvetio Media info centru, firmi koju je osnovao početkom ove godine, ali koja je na četiri konkursa u 2017. već uspela da inkasira osam miliona (od toga u Novom Sadu čak dva puta po tri miliona).

Suvlasnik te firme u međuvremenu je postao Marko Carić, osnivač Privredne akademije u Novom Sadu, poznat i po tome što je bio mentor Tomislavu Nikoliću prilikom izrade master rada.

Jovanović je odbio razgovor za Cenzolovku čim je čuo da nas interesuje njegov impresivni skor u ovogodišnjim komisijama.

Novosadska televizija, koju je, prema tvrdnjama njegovih bivših kolega, napustio tokom proleća, u (su)vlasništvu je firme Srbija danas koja je osnivač istoimenog portala. Ta firma, čija je vlasnica Aleksandra Martinović, inkasirala je na 21 ovogodišnjem konkursu u Vojvodini 14,3 miliona dinara.

Interesantno je da su blizu šest miliona portalu Srbija danas dodelile komisije u kojima je sedeo Vladimir Jovanović. S njim u sastavu, komisija u Titelu dodelila je u februaru milionče Novosadskoj televiziji.

Ta, svim nivoima vlasti izrazito naklonjena novosadska medijska kuća ove je godine postala „dobra“ za tri miliona konkursnih dinara, a prema objavljenim podacima od kraja 2015. do danas, od konkursa i pojedinačnih davanja prihodovala je 21 milion dinara ili, srpski rečeno, oko 175.000 evra. Sasvim slučajno, taj iznos odgovara ceni (174.950 evra) koju je Srbija danas u avgustu 2015. platila za nekadašnje JP Gradski informativni centar Apolo.

Direktorica i glavna i odgovorna urednica Novosadske televizije Emilija Marić nije odgovorila na pitanja koja smo joj uputili na zvaničnu mejl adresu.

Vicešampion Stefanović

Tek jedno članstvo manje ima Vladan Stefanović, zvanično nekadašnji vlasnik subotičkog medijskog holdinga VTV ComNet, mada mnogi smatraju da podatak iz APR ne odgovara stvarnosti. (Deobu prvog mesta pokvarilo mu je, avaj, poništavanje konkursa u Adi.)

Stefanović je u čak 15 opština predstavljao tri udruženja – ponegde FIJET Srbija, ponegde pak RAB Srbija (udruženje radio-stanica, osnovano 2011), a u drugoj polovini godine potpisan je i kao predstavnik Udruženja elektronskih medija ComNet, koje se zove kao i firma kojom je zvanično rukovodio do prošle godine.

Stefanović se vodi kao zastupnik tog udruženja koje je osnovano 28. aprila 2014. godine, te je, shodno odredbi iz Pravilnika o sufinansiranju projekata o najmanje tri godine postojanja pre raspisivanja konkursa, od kraja aprila ove godine steklo pravo na predlaganje kandidata za komisije. Sedište udruženja je na istoj adresi gde se nalazi firma VTV ComNet.

Preko firmi VTV ComNet i Magazin Dani porodica Stefanović kontroliše Radio Suboticu, Televiziju Subotica, magazin Dani, TV Bačka (Vrbas), TV Novi Bečej, TV Bečej, i od ove godine dvojezični list Novobečejski dani. Prema Registru medija, kod svih pobrojanih kao glavni i odgovorni urednik naveden je – Vladan Stefanović.

U ovoj godini skoro svi mediji pod kontrolom Stefanovića bili su, gle, uspešni na konkursima u domicilnim lokalnim samoupravama.

Nije isključeno da je FIJET čak imao više predstavnika od legendarne Asocijacije elektronskih medija Vojvodine, koja je sudelovala u deobi novca u 21 lokalnoj samoupravi

Na subotičkom konkursu TV Subotica dobila je 3,9 miliona (u Registru medija upisano je i dodatnih 500.000 od gradonačelnika Subotice), magazin Dani 1,8 miliona, koliko i Radio Subotica. U toj komisiji, pored Vladimira Jovanovića, sedeo je i Vladimir Pavlović, vlasnik odžačke televizije K25, koja je slučajno i članica Udruženja ComNet. Pavlović se, ispostavilo se, lažno predstavljao kao predstavnik Nezavisnog društva novinara Vojvodine u subotičkoj komisiji.

Pavlović je bio član komisije i u Vrbasu gde je, igrom sudbine, TV Bačka dobila 1,5 miliona, te u komisiji na drugom konkursu u Bečeju, gde je istoimena televizija inkasirala takođe 1,5 miliona (na prvom bečejskom konkursu ta televizija dobila je tek 600.000 dinara). Televiziji Novi Bečej je na konkursu u tom gradu pripalo 3,1 milion dinara, a magazinu Dani 1,1 milion.

Stefanović nije odgovorio na ponudu Cenzolovke da mu uputimo pitanja o učešću u komisijama.

Inače, među dobitnicima na konkursima u čijim je komisijama Stefanović bili su RTV Santos (tri miliona), RTV Stara Pazova (7,5 miliona), Novosadska televizija (milion), RTV Sreće (2,7), RTV Pančevo (14,8 miliona preko produkcija), kao i RTV Rubin (10,5 miliona). I, sigurno je prava slučajnost da su sve navedene medijske kuće – članice Udruženja ComNet.

Mali na utešnom 3. mestu

Sa 11 učešća Radojice Malog u komisijama, što je bilo dovoljno samo za treće mesto na ovoj listi, ispada da je malo manje od trećine svih mesta u ovogodišnjim konkursnim komisijama u Vojvodini okupiralo ovo troje ljudi.

Mali je v.d. direktora preduzeća BC info iz Bele Crkve i glavni urednik Radio Bele Crkve, koji se nalazi u sastavu te firme. Ove godine je u komisijama najviše predstavljao udruženje RAB Srbija, u kojem obavlja funkciju predsednika disciplinske komisije.

Uglavnom je sudelovao u odlučivanju o dodeli para u južnobanatskim opštinama, gde je na konkursima u samo tri lokalne samouprave – Bela Crkva, naravno, Kovin i Vršac – BC info prihodovao 5,5 miliona dinara.

A skoro da bi mogao biti zanimljiv podatak da je 600.000 dinara koje je BC info dobio na konkursu u Kovinu izglasala komisija čiji je član bio upravo – Radojica Mali.

413 miliona za 42 grada

Konkursne komisije podelile su tokom 2017. više od 413 miliona dinara na konkursima za sufinansiranje javnog interesa u oblasti javnog informisanja na teritoriji AP Vojvodine. Podelili bi i više da su sprovedeni u svim lokalnim samoupravama – od njih 45, u dve opštine (Sečanj i Pećinci) konkursi uopšte nisu raspisani.

U Adi je pak konkurs raspisan, ali je, kako nam je objašnjeno, u međuvremenu poništen („prekoračili smo rokove“); poslednji konkurs u ovoj godini raspisan je 1. decembra u Žitištu i ti rezultati objavljeni su pre nekoliko dana.

I dok neki nisu našli za shodno da tokom godine otvore svoje budžete za sufinansiranje medijskih sadržaja, s druge strane bilo je onih koji su sproveli po dva konkursa, poput Novog Sada, Kule, Pančeva, Bečeja i Temerina (u Kovačici je drugi krug raspisan 22. novembra).

Shodno svojoj ekonomskoj snazi, lokalne samouprave odvajale su različite iznose za sufinansiranje medijskih sadržaja – od svega 300.000 dinara u Senti (istina, samo za informisanje na mađarskom jeziku i za osobe s invaliditetom) do 65 miliona na dva konkursa u Novom Sadu.

Ovaj tekst nastao je u okviru projekta „Javni novac za javni interes“, koji sprovode BIRN, NUNS i SĆF, a finansira Evropska unija. Stavovi izrečeni u ovom tekstu predstavljaju stavove autora i ne oslikavaju stavove EU.