06.06.2018

Somborski portal odbio novac dodeljen na medijskom konkursu

Na konkursu u Somboru lokalnom portalu SoInfo.org dodeljeno deset puta manje novca nego propagandnim glasilima Srpskom telegrafu i Informeru, a 15 puta manje nego Televiziji Studio B, koja se vidi u Beogradu i okolini. U komisiji koja je novac dodelila bio i predstavnik ANEM-a i Lokal Pressa

Autor: Denis Kolundžija

U Srbiji više nije vest ko se omrsio na medijskom konkursu, pa ni to ko nije, već, bez sumnje, ko je dobio novac ali ne želi da ga primi: retka je pojava, ali se ipak dešava.

Pre nekoliko dana desilo se to u Somboru. Tamošnji informativni portal SOinfo.org našao se ove godine među srećnim dobitnicima na medijskom konkursu, ali malo po objavljivanju rezultata konkursa „teškog“ 12 miliona dinara, iz redakcije ovog portala saopštili su da se odriču svog dela – vau, golemih dvadeset hiljada dinara!

„SOinfo.org neće koristiti dodeljena sredstva na konkursu za sufinansiranje medijskih projekata. Opredeljenih 20.000 dinara ostavljamo Gradu Somboru da ih kroz predstojeći rebalans preusmeri na pozicije koje manjkaju“, sarkastični su bili „soinfovci“ u svom saopštenju pod nazivom „Sramotni konkurs“.

Što masnije lažeš, to veće pare dobiješ

Preciznije rečeno, portal SOinfo.org nema nameru da sa Gradom Somborom potpiše ugovor o korišćenju novca dodeljenog na konkursu, kaže za Cenzolovku glavni urednik tog portala Sava Majstorov.

Ponižavajuće mali iznos je jedan deo priče, ali ovaj somborski portal, aktivan još od 2003. pod okriljem udruženja građana SO Open, na protestni čin prevashodno je naterala kontroverzna ekipa dobitnika.

„Redakcija portala SOinfo.org donela je ovu odluku jednoglasno, uz konstataciju da ne želimo da dajemo legitimitet nezakonitom rešenju koje je potpisala gradonačelnica Dušanka Golubović. Ona je direktno prekršila konkursne kriterijume i povredila Zakon o javnom informisanju. Gradonačelnica Sombora je dodelila novac građana Sombora medijima kojima je u prethodnom periodu izrečeno više desetina javnih opomena Saveta za štampu. Konkretno, to su: Medijska mreža d.o.o. iz Beograda (Srpski telegraf) – 200.000 dinara, News media team Beograd (Srbija danas) – milion dinara, Proglas public relations (Studio B) – 300.000 dinara, te Info IT media (Informer) – 200.000 dinara“, stoji u saopštenju.

„Privilegovani mediji postoje i za somborsku komisiju, i to je politička odluka koja se neće menjati. I biće tako sve dok se novinarska udruženja ne uozbilje“, upozorava glavni urednik SOinfo.org

Na problem nagrađivanja tabloida sa opomenama Saveta za štampu nedavno je u svom istraživanju ukazao CINS: u poslednje dve godine, uprkos opomenama, Srpski telegraf i Informer poharali su medijske konkurse u Vojvodini i Beogradu, inkasirajući 23 miliona dinara. Što se tiče ovogodišnje konkursne sezone, istraživanje Cenzolovke pokazuje da su ta dva tabloida zajedno već stigla do sume od sedam miliona dinara.

Majstorov u razgovoru za Cenzolovku deli stav CINS-a da u Srbiji postoje privilegovani mediji koji ima da moraju da prođu na konkursu, i uprkos odredbi iz Pravilnika iz 2014. godine.

U članu 18 tog akta, koji uređuje kriterijume za ocenjivanje projekata, stoji da se posebno ocenjuje „da li su učesniku konkursa izrečene mere od strane državnih organa, regulatornih tela ili tela samoregulacije u poslednjih godinu dana, zbog kršenja profesionalnih i etičkih standarda“.

Dok se udruženja ne uozbilje

„Privilegovani mediji postoje i za somborsku komisiju, i to je politička odluka koja se neće menjati. I biće tako sve dok se novinarska udruženja ne uozbilje“, upozorava glavni urednik SOinfo.org.

„Novinarska udruženja“, pojašnjava, „moraju da se izbore za to da Savet za štampu dobije mesto koje zaslužuje, a njegove odluke da postanu obavezujuće. Bez toga, ovo što se dogodilo u Somboru, ali i u drugim sredinama ove godine, ponoviće se i sledeće.“

Da čitava stvar bude bizarnija, u somborskoj komisiji sedeo je Ivica Šmit, predstavnik ANEM-a i Lokal Pressa, udruženja koja su se do sada pokazala tako osetljiva i na konkursne nepravde i na fantomska novinarsko/medijska udruženja koja zauzimaju značajan broj mesta u lokalnim komisijama širom zemlje.

Uz Šmita, o dodeli novca odlučivala je i Sanja Dimitrić Nešić, predstavnica neizbežne Nove mreže Srbije (sve su bliži jubilarnoj, 30. komisiji, i to samo u Vojvodini, bravo!), te Nataša Kolar iz famozne Asocijacije elektronskih medija Vojvodine.

„Imam informaciju o tome da je somborska komisija čak tražila podatke od Saveta za štampu i da su ih dobili, ali im, očito, to ništa nije značilo“, kaže nam Majstorov.

Komisija je ta koja samo predlaže čelniku/čelnici lokalne samouprave kome javni novac da raspodeli, ali su čelnici ti čija je reč poslednja. Zašto je somborska gradonačelnica Dušanka Golubović, uprkos Pravilniku, potpisala rešenje kojim se novac iz somborskog budžeta dodeljuje pretplatnicima na opomene Saveta za štampu, ostaće misterija, jer gradonačelnica ni posle četiri dana nije odgovorila na ponudu Cenzolovke da govori o ovoj temi.

Kao i u drugim sredinama, ova godina nije nikakav izuzetak po pitanju dodeljivanja novca prokazanim tabloidima. Gradonačelnica Sombora, tako, ni prošle godine nije imala problem da aminuje tranšu od 480.000 dinara Srpskom telegrafu ili pak milionče portalu Srbija danas.

Gradonačelnica Sombora je dodelila novac građana Sombora medijima kojima je izrečeno više desetina javnih opomena Saveta za štampu. Konkretno, to su: Medijska mreža d.o.o. iz Beograda (Srpski telegraf) – 200.000 dinara, News media team Beograd (Srbija danas) – milion dinara, Proglas public relations (Studio B) – 300.000 dinara, te Info IT media (Informer) – 200.000 dinara

Istine radi, u istoj turi udruženje SO Open, odnosno portal SOinfo.org, dobilo je 15 puta više novca nego ove godine. Majstorov, međutim, naglašava da je njegov portal, i pored iznosa od 300.000, bio kritičan prema spisku dobitnika.

„Mislim, štaviše siguran sam, da smo na portalu bili kritični i prema tom konkursu“, naveo je urednik somborskog portala (Cenzolovka je pronašla ovaj tekst).

Inače, na portalu je posebno atraktivna forum sekcija na kojoj nije retkost da sami „forumaši“ kreiraju vesti – od svojih „izvora“ ili na temelju pribavljene dokumentacije.

„I za sve ove godine niko nas nije tužio“, ponosno će prvi čovek somborskog portala.

„Verujem da uživamo poverenje Somboraca i stanovnika iz okolnih mesta, a mislim da je to i zbog toga što o svemu otvoreno pišemo i što dozvoljavamo forumašima određenu slobodu“, kaže Majstorov, koji piše i uređuje sajt uz pomoć dvojice saradnika.

Otvoreno pisanje, je li, najčešće znači i kritičnost prema (lokalnim) vlastima, a to obično ne prolazi bez posledica.

300.000, bio kritičan prema spisku dobitnika.

„Mislim, štaviše siguran sam, da smo na portalu bili kritični i prema tom konkursu“, naveo je urednik somborskog portala (Cenzolovka je pronašla ovaj tekst).

Inače, na portalu je posebno atraktivna forum sekcija na kojoj nije retkost da sami „forumaši“ kreiraju vesti – od svojih „izvora“ ili na temelju pribavljene dokumentacije.

„I za sve ove godine niko nas nije tužio“, ponosno će prvi čovek somborskog portala.

„Verujem da uživamo poverenje Somboraca i stanovnika iz okolnih mesta, a mislim da je to i zbog toga što o svemu otvoreno pišemo i što dozvoljavamo forumašima određenu slobodu“, kaže Majstorov, koji piše i uređuje sajt uz pomoć dvojice saradnika.

Otvoreno pisanje, je li, najčešće znači i kritičnost prema (lokalnim) vlastima, a to obično ne prolazi bez posledica.

„Kritični smo prema aktuelnoj vlasti, ali takvi smo bili i prema njihovim prethodnicima. Ne isključujem da je to razlog što je, kako čujem, SOinfo blokiran zaposlenima u gradskoj upravi, ili što nam je ove godine dodeljeno deset puta manje novca nego tabloidima s opomenama Saveta za štampu, ili 47,5 puta manje od jednog udruženja koje je formirano krajem 2016. a već 2017. dobilo je 700.000 dinara“, predočava nam Majstorov i napominje da je udruženje SO Open dobijalo manje novca od ostalih i u vreme prethodnika aktuelne SNS vlasti u Somboru.

Funkcionisanje portala nekad su obezbeđivale i reklame, ali toga sada, navodi naš sagovornik, ima manje.

„Dovijali smo se do sada, pa ćemo i ubuduće“, zaključuje urednik portala SOinfo.org.


Ovaj tekst nastao je u okviru projekta „Javni novac za javni interes“, koji sprovode BIRN, NUNS i SĆF, a finansira Evropska unija. Stavovi izrečeniu ovom tekstu predstavljaju stavove autora i ne odslikavaju stavove EU.